Marjarp 202302 3_50034.jpg

13:002018-06-15

Lennart Karlsson blir VD för Jula Logistics AB

Lennart_Karlsson_CLSE_180507 halv.jpg

Julas logistikbolag ”Jula Logistics AB” får en ny VD.

Den 1 augusti tillträder Lennart Karlsson sin nya tjänst.

– Det känns naturligtvis jättekul och inspirerande. Det är en mycket spännande satsning, och det känns det väldigt bra att kunna lägga mer fokus för att utveckla Jula Logistics AB vidare, säger Lennart Karlsson, tillträdande VD men också fortsatt Logistikchef för Jula AB.

Tidigare i år köpte Jula tågterminalen ”Dryport Skaraborg” av Falköpings kommun med syfte att utveckla ett nytt affärsområde för Julakoncernen.

Koncernutveckling

Tillsättandet av Lennart Karlsson (Julas logistikchef) som VD för Jula Logistics AB är ett viktigt steg i utvecklingen av logistikbolaget och tågterminalen. Vid årsskiftet (2018/2019) utvecklas även koncernen då Jula Logistics AB flytts från Jula AB och upp till KJB Holding AB.

– Lennart har varit med i verksamheten sedan 1989 och gått den långa vägen inom företaget tillsammans med bland annat mig och min far. Det har varit en lång resa och tillsammans har vi byggt upp Sveriges största logistiklager i Skara. Vi tror mycket på Jula Logistics AB. Terminalen i Falköping har ett mycket bra logistikläge, det är rätt i tiden och det är ett enormt stort intresse och engagemang från stora aktörer. Detta är en bred satsning som kan utvecklas framgångsrikt på många olika sätt, säger Karl-Johan Blank, Julas koncernchef och ägare.

Synergier

Julas logistiksatsning har genom åren varit mycket framgångsrik. Inte minst är miljön en stor vinnare när det handlar om att bland annat flytta lastbilstrafik till tåg.

– Lennarts kunskap och passion för logistik och varuförsörjning har varit, och är, mycket värdefullt för Jula. Hans förmåga att göra affärer är också något som kommer att vara mycket värdefullt för honom i hans nya roll som VD. Lennart kommer även fortsatt att ha kvar sin roll som logistikchef på Jula. Vi ser stora möjligheter och stora synergieffekter i dessa två roller, säger Joachim Frykberg, VD Jula AB.

Stort intresse

Sedan avtalet med Falköpings kommun skrevs under i mars 2018 har det hänt en hel del. Bland annat finns flera stora företag som är intresserade av en etablering på och i anslutning till Dryport Skaraborg.

– Hela satsningen handlar om att hitta synergier för att stärka i logistikarbetet inom koncernen. Det kommer fortsatt att vara mycket viktigt, men samtidigt kommer det att vara fokus på att utveckla den nya verksamheten. Det har varit ett fantastiskt intresse från många olika aktörer, det handlar främst om stora företag i regionen. För att kunna möta dessa behov på ett bra sätt väljer vi nu att realisera Jula Logistics AB. Jag känner inspiration och ett stort engagemang inför ett eventuellt samarbete med dessa dessas potentiella affärspartners, säger Lennart Karlsson.

Lennart_Karlsson_CLSE_180507 halv.jpg

För ytterligare frågor:

Lennart Karlsson, Logistikchef Jula AB och tillträdande VD för Jula Logistics AB, +46 702-37 83 83, lennart.karlsson@jula.se

Magnus Ljung, Information Manager, +46 703-80 95 70, magnus.ljung@jula.se

Marjarp 202302 3_50034.jpg