Invigning VA„SH 221215 57_0.jpg

09:372022-08-22

Efter branden i Västerås - Jula öppnar i Lekias gamla lokaler

Jula Västerås Lekia.png

Efter den stora branden, som totalförstörde Julas varuhus i Västerås, planeras nu för ett nytt tillfälligt Julavaruhus i Lekias gamla lokaler på handelsområdet Erikslund.

− Det kommer att bli en mycket bra lösning för oss och våra kunder i Västerås, säger Michael Gustafsson, Country Manager.

Om allt går enligt plan kommer det nya Julavaruhuset på Erikslund vara redo att ta emot kunder redan under september.

− Även om denna lokal egentligen är mindre än ett fullstort Julavaruhus kommer vi kunna erbjuda våra kunder hela Julas koncept, och hela Julas sortiment, på ett mycket bra sätt, säger Michael Gustafsson.

Det var natten mellan den 7:e och 8:e juli i år som Julas varuhus brann. Nu, en och en halv månad senare, står det kart att Jula kommer tillbaka till Erikslund med full kraft. Det snabba tillvägagångssättet har varit möjligt tack vare stort engagemang och ansvarstagande bland Julas medarbetare, samt att den lokal där Lekia tidigare fanns ägs av Jula Holdingkoncernens fastighetsbolag, G&K Blanks Fastigheter.

Tillfällig långsiktig lösning

Julas nya varuhus på Erikslund är att betrakta som en tillfällig lösning, även om den blir relativt långsiktig. Den primära planen är fortsatt att öppna upp Jula på samma plats som tidigare. Uppbyggnaden av de eldhärjade lokalerna beräknas dock vara klar tidigast i slutet av 2023 eller början av 2024.

− Erikslund i Västerås är viktigt för Jula, det känns som vår hemmaplan, och vi tror mycket på det varuhus vi nu bygger upp här. Vi känner även ett stort stöd i Västerås vilket är tydligt i våra kundkontakter i pop-up-butiken, säger Michael Gustafsson.

I samband med öppningen av det nya Julavaruhuset, i de gamla Lekia-lokalerna, kommer Julas pop-up-butik som finns på området att avvecklas.

Jula Västerås Lekia.png

För ytterligare frågor:

Michael Gustafsson, Country Manager, +46 767-99 58 40, michael.gustafsson@jula.se

Magnus Ljung, Communication Manager, +46 703-80 95 70, magnus.ljung@jula.se

GK_Blanks_RGB.jpg