Jula-logo.png

08:002023-05-22

Premiär för Julas 40:e varuhus i Norge

Jula Front1.png

Nu är det premiär för Jula i Grini, Norge.

Den 25:e maj slås portarna upp för det nya Julavaruhuset på Grini Næringspark.

− Att öppna varuhus i Grini känns mycket bra, i september öppnar vi även på Alna. Det innebär att vi nu stärker Julas närvaro ytterligare i den viktiga Oslo-regionen, säger Karl-Johan Blank, Julas ägare.

Öppningen av det nya varhuset i Grini innebär Jubileum för Jula i Norge, det är nämligen varuhus nummer 40 på den norska marknaden (totalt finns 126 Julavaruhus).

15 000 artiklar

Det nya varuhuset på Grini är ett fullstort Julavaruhus på totalt 2790 kvadratmeter, med cirka 15 000 aktiva artiklar.

Handelsområdet Grini Näringspark är ett stort tätt handelsområde med många olika typer av handel.

− Grini Næringspark passar perfekt för Jula. Handel föder handel och vi är övertygade att Julas nya varuhus i Grini kommer bli en bra etablering för oss, säger Johnny Albøge, Country Operations Manager.

Totalt kommer ett 20-tal personer att anställas i det nya varuhuset.

Stark expansion

Julas expansion på den norska marknaden fortsätter, även om det nu är lite tuffare tider.

− Expansion är viktigt för Jula. Att vi fortsätter att etablera varuhus och utveckla handeln för våra kunder visar på en styrka i Julas organisation och erbjudande. Det är fantastiskt kul och känns väldigt bra att Jula är omtyckt på den norska marknaden och att vårt koncept gillas av kunderna. Samtidigt är det tufft att få tag på bra lägen i Oslo-regionen. Att vi nu öppnar på två attraktiva lägen under 2023 känns väldigt bra och stärker vårt varumärke ytterligare i Norge, säger Karl-Johan Blank.

För ytterligare frågor:

Johnny Albøge, Country Manager Norway, +47 90 68 00 08, johnny.alboge@jula.no

Magnus Ljung, Information Manager, +46 703-80 95 70, magnus.ljung@jula.se

Företagsinformation

Ägare till Jula Holdingkoncernen är Karl-Johan Blank. Karl-Johan startade och byggde upp Jula Holdingkoncernen tillsammans med sin far Lars-Göran Blank. Karl-Johan är sedan 2014 ensam ägare till företaget. Karl-Johan har varit med från starten då hans föräldrar Lars-Göran och Irene Blank startade Jula Industri AB 1979 på gården Jultorp. De startade sedan gemensamt Jula AB 1984 , då även med Karl-Johans ena syster som delägare. Fokus låg på en allt större postorderkatalog med inköp direkt från tillverkare till lågpris. De byggde också en liten butik med lager i Skara. Sedan 1991 ägde far och son bolaget till lika delar gemensamt då de köpte ut övriga familjemedlemmar och bildade Jula Holding AB, samtidigt med en allt större satsning på etablering av flera och större  varuhus.

Karl-Johan har sedan början av 2000-talet varit den drivande kraften och expanderat varuhuskedjan Jula i flera länder samt utökat koncernen med flera fastigheter och  andra verksamheter. I takt med att Lars-Göran allt eftersom ville fokusera mera på sina privata affärer och investeringar överlät han en del av sina aktier i Jula Holdingkoncernen till Karl-Johan. Karl-Johan finansierade köp av Lars-Görans aktier med lånat kapital och vinstutdelningar från Julakoncernen. När pappan Lars-Göran gick bort 2014 ägde han 35% och Karl-Johan 65% av Julakoncernen. I samband med arvskiftet förvärvade Karl-Johan resterande del av Julakoncernen och är sedan dess ensam ägare till Julakoncernen.

Pressbild Karl-Johan Blank: https://julaholding.com/sv/nyheter/pressbilder/media/karl-johan-blank-3/

Idag deltar Karl-Johans söner, Christian och Fredric, aktivt i Julakoncernen som nästa generation.

Mer om Julas historia hittar du på: https://history.jula.com/

Jula Holdingkoncernen, med verksamheter inom Retail, Fastigheter, Finans, Logistik, Hotell och Miljö/Energi, har sitt huvudkontor i Skara, Sverige. Koncernen har cirka 4500 anställda och 2021 omsatte koncernen drygt 10,46 miljarder SEK.

Retailföretaget Jula är koncernens ursprung. Jula erbjuder händiga människor ett brett och noga utvalt sortiment av produkter för hemmet, trädgården och fritiden till låga priser. Detta erbjuds via en stark e-handel och totalt 126 varuhus, 65 i Sverige, 40 i Norge (inkl. Grini), 19 i Polen och 2 i Finland.

Besök gärna https://julaholding.com/  för mer information, på Jula Holdings webb finns även årsberättelsen i sin helhet.

Jula Front1.png
Karl-Johan Blank 1.jpg