170 GylleneUttern_Frukost_2023.jpg

08:452023-05-30

Jula Holding mot en hållbar framtid - Jula Miljö & Energi visar vägen

Kristin Boman VD Jula Miljö & Energi 2.jpg

Jula Holdingkoncernens bolag Jula Miljö & Energi utvecklades bra under 2022.

− Vi kan blicka tillbaka på ett starkt 2022, ett år som påverkades av en skakig omvärld med stora utmaningar som följd, men där vi fortsatt gjort viktiga investeringar för framtida generationer. Vi har siktet inställt på att vara klimatneutrala till 2030 och att producera minst lika mycket förnybar energi som hela Jula Holdingkoncernen förbrukar till år 2028. Vi vill vara en del av den stora energiomställningen som sker där fossila bränslen byts ut till förnybar energi från exempelvis vind och sol, säger Kristin Boman, VD Jula Miljö & Energi.

Sedan starten år 2020 har Jula Miljö & Energi utvecklats inom affärsområdena förnybar energi, förnybara drivmedel, portföljbolag inom miljö och energi samt skog & jordbruk. Under 2022 investerade Jula Miljö & Energi bland annat i mer vindkraft för utökad produktion av förnybar energi.

− Fokus på hållbarhetsarbete genomsyrar hela Jula Holdingkoncernen. Arbetet med att minska klimatavtrycket finns med i alla bolagens dagliga processer, inte minst för Jula och Hööks. Jula Miljö & Energis specifika satsningar inom energi- och miljöområdet skapar förutsättningar för hela Jula Holdingkoncernen att nå de ambitiösa miljömålen, säger Magnus Kristoferson, koncernchef Jula Holding.

Nyckel till hållbar framtid

Under året gick Jula Miljö & Energi även in med investeringar i nya innovativa portföljbolag inom energi- och miljö. Den senaste investeringen är i bolaget Epishine som producerar tunna organiska solceller för inomhusbruk. Epishines innovativa solceller kan ersätta batterier i teknikprodukter som finns i hemmet.

− Det är ett spännande bolag med en stark tillväxtresa framför sig med sina organiska och revolutionerande inomhussolceller. Innovation är en nyckel till utveckling av nya lösningar för en mer hållbar framtid. Här kan vi vara en katalysator för att bolagen med tydlig hållbarhetsprofil kan skala upp sina affärsidéer och utveckla sina verksamheter, säger Kristin Boman.

Det gjordes även en satsning i laddstationer, där Jula Miljö & Energi nu har elbilsladdare på samtliga hotell i Jula Holdingkoncernens hotellkedja,  samt vid Julas varuhus och huvudkontor i Skara.

− Det är brist på snabbladdare för elbilar, vi har nu etablerat snabbladdare på hotell Gyllene Uttern som ligger utmed E4:an strax söder om Gränna, säger Kristin Boman.

Investeringar i precisionsodling

Under 2022 utvecklades även jordbruket på Stora Ek, där det gjordes investeringar i maskinparken för att möta den utökade verksamheten.

− Vi har nu även tagit viktiga steg i och med vår satsning på precisionsodling. Det ger oss möjlighet att mer hållbart nyttja våra resurser på bästa sätt i brukandet av jorden, säger Kristin Boman.

Blickar man framåt händer det mycket spännande saker inom Jula Miljö & Energi. År 2023 blir året då Jula Miljö & Energi satsar på förnybar solenergi, bland annat kommer nya solcellsanläggningar att etableras på varuhustak. I samband med detta tittar vi även på investeringar för effektiv energilagring.

− Våra nya solcellsanläggningar kommer att resultera i mer produktion av energi från förnybara källor. Med en tillkommande satsning på energilagring kan vi också lagra och nyttja elen när den som bäst behövs samt stötta elsystemet för balans i nätet. Vi siktar alltid högre och dessa satsningar för oss mot en mer hållbar framtid, säger Kristin Boman.

Kristin Boman VD Jula Miljö & Energi 2.jpg

Kristin Boman, VD Jula Miljö & Energi, + 46 767-72 16 39, kristin.boman@julamiljo.com

Ulrika Kjellman.JPG
Marjarp 202302 7_50034.jpg