203 GylleneUttern_Konferens_2023.jpg

15:302021-09-22

G&K Blanks Fastigheter köper Familia i Hyllinge

Bild1.png

Jula Holdingkoncernens fastighetsbolag G&K Blanks Fastigheter har köpt handelsområdet med Familia i Hyllinge.

− Det är ett klassiskt handelsområde i södra Sverige där Jula har funnits länge. Vi ser stora möjligheter att här utveckla handeln vidare och samtidigt göra något bra för Åstorps kommun, säger Karl-Johan Blank, ägare och koncernchef i Jula Holdingkoncernen.

G&K Blanks Fastigheter köper Familia av Olav Thon gruppen AS. Fastigheten har ett tydligt och bra läge vid E4:an, ett handelsområde med bra grannar i Ica Maxi, Bauhaus och Hyllinge Cash (City Gross).

− Vi har sedan många år ett mycket bra ömsesidigt samarbete med Olav Thon som öppnat dörrar för båda parter både i Norge och Sverige. När jag nu fick frågan om fastigheten i Hyllinge, så löste vi det på ett bra sätt till slut för båda parter. Den före detta köpcentergallerian är idag tom, men vi ser stora möjligheter i att kunna utveckla denna på vårt sätt med volymhandel, med fokus på starka outletkoncept, och mötesplats för sport och fritid, restaurang med café, med mera, säger Karl-Johan Blank.

Extra stort varuhus med outlet

I Hyllinge kommer Jula att öppna ett extra stort varuhus med en total yta om cirka 4000 kvadratmeter (normalstorlek på ett Julavaruhus är cirka 3000-3500 kvadratmeter). Totalt finns det endast sex varuhus som är extra stora av totalt 112 tycken varuhus på Julas tre marknader i Sverige, Norge och Polen. Det nya Julavaruhuset kommer även att utrustas med en Outlet.

− Fastigheten är mycket lämplig för den typen av verksamheter, säger Karl-Johan Blank.

Området som G&K Blanks Fastigheter nu köpt är på cirka 132 000 kvadratmeter och byggnaderna är på cirka 20 000 kvadratmeter.

Fastigheten har köpts genom G&K Blanks Fastigheters nybildade dotterbolag Blankinvest Hyllinge AB.

− Det känns mycket inspirerande med utvecklingspotentialen på området och i regionen. Med vår långa erfarenhet, stora kunskap och vårt väl utvecklade kontaktnät ser vi stora möjligheter och en stor potential för hela området och regionen, säger Johan Carlberg, VD för G&K Blanks Fastigheter.

Avtalet undertecknades den 6 maj i år och övertagandet skedde redan den 1 juni i år.

Bild1.png

För ytterligare frågor:

Johan Carlberg, VD G&K Blanks Fastigheter AB, 070–2960480, johan.carlberg@jula.se

Magnus Ljung, Information Manager, +46 703-80 95 70, magnus.ljung@jula.se

Click the miniature to download the picture with original form

Pressbild_Skara Konsthotell_Bygggnad_Edit_2023.png
department-stores_norway_tonsberg_0.jpg